Sunday 6 May 2012

Komik-M. Apakah?

Komik M merupakan sebuah syarikat dibawah PTS Publication & Distributor Sdn Bhd. Ditubuhkan sekitar awal tahun 2008, Komik M mula bertapak sedikit demi sedikit di arena penerbitan negara kita. Pada mulanya agak sukar menerima kehadiran Komik M ini di negara kita, kerana syarikat ini dikaburi oleh komik-komik terbitan Gempakstarz yang mendapat lebih sambutan dikalangan pembaca.

Namun, syarikat ini menunjukkan kegigihan yang luar biasa dan tidak pernah putus menerbitkan komik-komik terbaru. Syarikat ini boleh dikatakan berani kerana mempertengahkan bakat-bakat baru yang belum pernah dilihat di Malaysia. 



Mengetengahkan bahasa melayu tinggi sebagai bahasa rasmi di dalam komik, Komik M dilihat mampu menarik minat pelajar untuk menguasai bahasa melayu dengan baik. Komik M juga sentiasa menyelitkan nasihat-nasihat dan menunjukkan akhlak dan etika yang baik didalam komik-komik mereka. Jadi untuk mereka yang berniat untuk melihat aksi-aksi 18pl dan 18sx didalam komik, kamu berada di zon yang salah.

Komik M membuktikan bahawa komik merupakan satu media yang bagus untuk menerapkan akhlak-akhlak yang baik. Walaupun pada dasarnya ia dilihat hanya disasarkan untuk kanak-kanak, tetapi komik M sesuai dibaca untuk semua lapisan umur. 




Komik M terdiri dari pelbagai jenis genre yang terdiri daripada Sci-Fi, Fantasi, Sukan, Cinta, Humor, dan Motivasi. Genre-genre ini kadangkala akan diselitkan di dalam komik-komik antologi, yang menguasai majoriti bilangan judul dalam Komik-M

Apakah komik antologi? Komik Antologi ialah komik yang dimana dalam satu komik, akan ada banyak karya dari artis-artis yang berbeza. Komik Antologi didalam Komik M  ini diberi nama 'Aku, Kau &......' . Apakah '.......'?? Kebiasaanya judul komik antologi itu berbeza-beza, ada judul Aku, Kau & Facebook dan ada juga Aku Kau & Cinta,  Aku,Kau & Bola serta Aku, Kau & Komik. 




Ini sebenarnya adalah alternatif yang bijak dari pihak penerbitan. Dengan adanya komik Antologi seperti ini, pembaca akan lebih tertarik dengan kisah yang berlainan, lukisan yang berlainan dari komik yang berlainan. 

Jadi, adakah anda pernah membaca komik-komik hasil terbitan Komik-M?  Kata orang tak kenal maka tak cinta. Oleh itu, apa kata anda pergi jenguk ke kedai-kedai buku berhampiran untuk mendapatkan komik-M. 
Jangan risau, saya juga pembaca komik seperti anda, saya tahu apa yang menepati selera kita sebagai pembaca. Ianya adalah pembelian yang berbaloi. Jangan risau, saya akan sertakan reviu-reviu dengan lebih mendalam lagi tentang judul-judul komik-M supaya pembaca dapat menilainya sendiri. Berilah peluang kepada industri komik kita untuk maju setaraf dengan negara-negara lain. Insyaallah. Satu hari nanti.

Judul-judul menarik Komik-M. Banyak pilihan kan?
Untuk maklumat lanjut :http://www.facebook.com/komikm
                                   

2 comments:

  1. Assalamualaikum....satu usaha yang baik, untuk melakukan ulasan pada karya terbitan KOMIK-M.Saya rasa tuan blog ini juga handal melukis. Apa firasat ini betul?

    ReplyDelete